Ir al contenido principal

Competència Digital Docent

El Marc de Competència Digital Docent explica, per a avaluar, quines són les diferents competències digitals dels docents, així com els coneixements i destreses que deuen adquirir per a ser competents de forma digital. Aquest document és elaborat per l’Institut Nacional de Tecnologies Educatives i Formació del Professorat (INETF), dependent del Ministeri d’Educació espanyol.Per a l’elaboració d’aquest document es va prendre com a referència el Marc de Desenvolupament i Comprensió de la Competència Digital a Europa.

Els objectius són, entre altres, possibilitar que els professors coneguen, desenvolupen i avaluen la competència digital dels seus alumnes. Açò implica que el docent ha de tenir la competència digital necessària per a poder utilitzar recursos digitals en les seues feines com a docent. Hi ha més objectius, però considere que aquests són els més importants, i tots aquests tenen com a finalitat influenciar per a aconseguir un canvi metodològic tant en l’ús de les eines tecnològiques com en la metodologia educativa en aspectes generals.
Trobem 5 àrees on s'expliquen les diferents competències, que descriuré breument a continuació:
  • Àrea 1: Informació i alfabetització informacional. Aquesta àrea fa referència a la capacitat de navegar, buscar, filtrar, avaluar i guardar informació, dades i continguts de caràcter digital.
  • Àrea 2: Comunicació i col·laboració. Consisteix en comunicar en entorns digitals, compartir recursos a través de ferramentes en línia, connectar i col·laborar amb altres a través de ferramentes digitals, interactuar i participar en comunitats i xarxes. Tot entès com consciència intercultural.
  • Àrea 3: Creació de continguts digitals. Tracta les competències del desenvolupament de continguts digitals, la integració i reelaboració de continguts digitals, els drets d’autor i llicències i programació informàtica.
  • Àrea 4: Seguretat. Aquesta tracta competències com la protecció d’informació i dades personals, la protecció de la identitat digital, la protecció de continguts digitals, mesures de seguretat i ús responsable i segur de la tecnologia.
  • Àrea 5: Resolució de problemes. Recull identificar necessitats d’ús de recursos digitals, prendre decisions informades sobre les eines digitals més apropiades segons el propòsit o la necessitat, resoldre problemes conceptuals a través de mitjans digitals, utilitzar les tecnologies de manera creativa, resoldre problemes tècnics i actualitzar la pròpia competència i la dels altres.


Comentarios

Entradas populares de este blog

La ràdio escolar com a eina pedagògica

He escollit un article de la revista CEDOTIC (Ciències de l'Educació, Docència, Investigació i Tecnologies de la Informació). És una revista on es publica de forma semestral i és afavorida per la Facultat d'Educació de la Universidad del Atlántico, Barranquilla, Colombia. S'incià l'any 2016 i l'article que he escollit és del Volum 5, de l'any 2020. Aquest article tracta l'ús de les tecnologies per a una educació sexual i salut reproductiva, basada en estadístiques de la joventut d'estudiants de secundària a Colombia.  L'article ens explica com es viu la sexualitat en els adolescents per culpa de la sobreinformació actual a causa d'Internet, a banda de la quantitat d'informació falsa o poc fiable que poden trobar els adolescents i no ser capaços de diferenciar la informació correcta de la incorrecta. L'article ens exposa la quantitat d'embarassos no desitjats, contagis d'ETS, proliferació i conductes perjudicials que porten a l'

Recursos REO

  Els  recursos educatius oberts són recursos per a l'ensenyança i aprenentatge d'accés lliure i gratuit disponibles en Internet en format digital. Eixa és la seua gran ventaja, formadors, docents, educadors i alumnes poden utilitzarlos sense necessitat de pagar per aquests. Són materials educatius que contribueixen a enriquir els continguts didàctics de qualsevol nivell i matèria educativa. Existeixen 5 principis bàsics en els REO: Re-utilitzable : el material es pot utilitzar al complet o part d'aquest per a finalitat pròpia Re-distribuible : el material es pot compartir amb altres  Revisable : el material es pot adaptar, modificar, traduir o cambiar  Re-mixable : es pot agarrar dos o més parts del recurs i combinarles per a crear un nou recurs Retenible : no hi ha restriccions amb els drets del material digital    Els recursos REO als quals podem accedir poden ser: En qualsevol format : textos, podcast, contingut multimèdia, etc. Per a qualsevol finalitat : llibres de te

El poder de la tecnologia

La tecnologia té el poder de posar a les nostres mans una quantitat infinita d'informació i contactes amb un sol clic, però al mateix temps ens resta capacitat de sacrifici per a aprendre. Pel que fa a les relacions personals, les deshumanitza i es perd la complicitat de la comunicació cara a cara, el llenguatge corporal que mai podrà ser substituit pels signes. A més, una de les coses més importants és entendre que nosaltres som qui dona el poder a la tecnologia. I no tothom sap o és conscient de com s'ha d'utilitzar amb responsabilitat. Les conseqüències de l'ús de la tecnologia no depenen d'elles mateixes, sinó de nosaltres i de la nostra consciència.  Com a futur docent pense que aquest video és molt interesant per a conscienciar-nos en el bon ús de les noves tecnologies i aprendre a utilitzar-les de la manera correcta i, per tant, transmetre aquesta consciència tecnològica als nostres alumnes a banda de saber aprofitar els recursos que ens donen les TIC a l'