El Marc de Competència Digital Docent explica, per a avaluar, quines són les diferents competències digitals dels docents, així com els coneixements i destreses que deuen adquirir per a ser competents de forma digital. Aquest document és elaborat per l’Institut Nacional de Tecnologies Educatives i Formació del Professorat (INETF), dependent del Ministeri d’Educació espanyol.Per a l’elaboració d’aquest document es va prendre com a referència el Marc de Desenvolupament i Comprensió de la Competència Digital a Europa.
Els
objectius són, entre altres, possibilitar que els professors coneguen,
desenvolupen i avaluen la competència digital dels seus alumnes. Açò implica
que el docent ha de tenir la competència digital necessària per a poder
utilitzar recursos digitals en les seues feines com a docent. Hi ha més
objectius, però considere que aquests són els més importants, i tots aquests
tenen com a finalitat influenciar per a aconseguir un canvi metodològic tant en
l’ús de les eines tecnològiques com en la metodologia educativa en aspectes
generals.
Trobem 5 àrees on s'expliquen les diferents competències, que descriuré breument a continuació:
- Àrea 1: Informació i alfabetització informacional. Aquesta àrea fa referència a la capacitat de navegar, buscar, filtrar, avaluar i guardar informació, dades i continguts de caràcter digital.
- Àrea 2: Comunicació i col·laboració. Consisteix en comunicar en entorns digitals, compartir recursos a través de ferramentes en línia, connectar i col·laborar amb altres a través de ferramentes digitals, interactuar i participar en comunitats i xarxes. Tot entès com consciència intercultural.
- Àrea 3: Creació de continguts digitals. Tracta les competències del desenvolupament de continguts digitals, la integració i reelaboració de continguts digitals, els drets d’autor i llicències i programació informàtica.
- Àrea 4: Seguretat. Aquesta tracta competències com la protecció d’informació i dades personals, la protecció de la identitat digital, la protecció de continguts digitals, mesures de seguretat i ús responsable i segur de la tecnologia.
- Àrea 5: Resolució de problemes. Recull identificar necessitats d’ús de recursos digitals, prendre decisions informades sobre les eines digitals més apropiades segons el propòsit o la necessitat, resoldre problemes conceptuals a través de mitjans digitals, utilitzar les tecnologies de manera creativa, resoldre problemes tècnics i actualitzar la pròpia competència i la dels altres.
Comentarios
Publicar un comentario