Ir al contenido principal

Competència Digital Docent

El Marc de Competència Digital Docent explica, per a avaluar, quines són les diferents competències digitals dels docents, així com els coneixements i destreses que deuen adquirir per a ser competents de forma digital. Aquest document és elaborat per l’Institut Nacional de Tecnologies Educatives i Formació del Professorat (INETF), dependent del Ministeri d’Educació espanyol.Per a l’elaboració d’aquest document es va prendre com a referència el Marc de Desenvolupament i Comprensió de la Competència Digital a Europa.

Els objectius són, entre altres, possibilitar que els professors coneguen, desenvolupen i avaluen la competència digital dels seus alumnes. Açò implica que el docent ha de tenir la competència digital necessària per a poder utilitzar recursos digitals en les seues feines com a docent. Hi ha més objectius, però considere que aquests són els més importants, i tots aquests tenen com a finalitat influenciar per a aconseguir un canvi metodològic tant en l’ús de les eines tecnològiques com en la metodologia educativa en aspectes generals.
Trobem 5 àrees on s'expliquen les diferents competències, que descriuré breument a continuació:
  • Àrea 1: Informació i alfabetització informacional. Aquesta àrea fa referència a la capacitat de navegar, buscar, filtrar, avaluar i guardar informació, dades i continguts de caràcter digital.
  • Àrea 2: Comunicació i col·laboració. Consisteix en comunicar en entorns digitals, compartir recursos a través de ferramentes en línia, connectar i col·laborar amb altres a través de ferramentes digitals, interactuar i participar en comunitats i xarxes. Tot entès com consciència intercultural.
  • Àrea 3: Creació de continguts digitals. Tracta les competències del desenvolupament de continguts digitals, la integració i reelaboració de continguts digitals, els drets d’autor i llicències i programació informàtica.
  • Àrea 4: Seguretat. Aquesta tracta competències com la protecció d’informació i dades personals, la protecció de la identitat digital, la protecció de continguts digitals, mesures de seguretat i ús responsable i segur de la tecnologia.
  • Àrea 5: Resolució de problemes. Recull identificar necessitats d’ús de recursos digitals, prendre decisions informades sobre les eines digitals més apropiades segons el propòsit o la necessitat, resoldre problemes conceptuals a través de mitjans digitals, utilitzar les tecnologies de manera creativa, resoldre problemes tècnics i actualitzar la pròpia competència i la dels altres.


Comentarios

Entradas populares de este blog

Origen i Evolució de les TIC

 A la primera sessió vam veure i explicar com van sorgir les TIC, quan, de quina manera han anat evolucionant al llarg del temps, etc. He estat buscant informació per internet per tal de tenir més material de referència sobre el tema i he trobat una presentació que em sembla interesant per complimentar allò donat a classe i ampliar informació, ací us la deixe.  

Recursos REO

  Els  recursos educatius oberts són recursos per a l'ensenyança i aprenentatge d'accés lliure i gratuit disponibles en Internet en format digital. Eixa és la seua gran ventaja, formadors, docents, educadors i alumnes poden utilitzarlos sense necessitat de pagar per aquests. Són materials educatius que contribueixen a enriquir els continguts didàctics de qualsevol nivell i matèria educativa. Existeixen 5 principis bàsics en els REO: Re-utilitzable : el material es pot utilitzar al complet o part d'aquest per a finalitat pròpia Re-distribuible : el material es pot compartir amb altres  Revisable : el material es pot adaptar, modificar, traduir o cambiar  Re-mixable : es pot agarrar dos o més parts del recurs i combinarles per a crear un nou recurs Retenible : no hi ha restriccions amb els drets del material digital    Els recursos REO als quals podem accedir poden ser: En qualsevol format : textos, podcast, contingut multimèdia, etc. Per a qualsevol finalitat : llibres de te